Hudební výchova

       Hudební výchova provází žáky po celou dobu povinné školní docházky. Přispívá ke kultivaci osobnosti žáka tím, že dává prostor pro uplatnění jeho tvořivých schopností a zprostředkovává mu umělecké zážitky, prostřednictvím vlastní tvorby. Naplňuje přirozenou potřebu projevit se. Ve výuce je možné přiblížit žákům hudební umění a působit tak na jejich estetické vnímání. Získané dovednosti mohou obohatit život v podobě náplně zájmových činností.

       Hudební výchova vytváří u žáků kladný vztah k hudbě, rozvíjí jejich hudebnost, podporuje schopnosti hudbu emocionálně prožívat a poskytuje vhled do hudební kultury. Hudební činnosti podporují u žáků rozvoj hudebních schopností a individuálních hudebních dovedností – sluchových, rytmických, pěveckých, intonačních, hudebně tvořivých, poslechových a pohybových. Dále vede žáky k porozumění hudebního umění, k aktivnímu vnímání hudby a zpěvu a jejich využívání jako svébytného prostředku komunikace. V etapě základního vzdělávání se tyto hudební činnosti stávají v rovině produkce, recepce a reflexe obsahovými doménami hudební výchovy.

       Prostřednictvím těchto činností žák může uplatnit svůj individuální hlasový potenciál při sólovém, skupinovém i sborovém zpěvu, své individuální a instrumentální dovednosti při souborové hře a doprovodu zpěvního projevu, své pohybové dovednosti při tanci a ohybovém doprovodu hudby a v neposlední řadě je mu dána příležitost ,,interpretovat“ hudbu podle svého individuálního zájmu a zaměření.

       Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru napomáhá k rozvíjení tvořivosti a vnímavosti k sobě samému i okolnímu světu. Vytváří příležitosti pro vzájemnou spolupráci, toleranci a napomáhá utváření postojů a hodnot.

 

Časové vymezení vyučovacího předmětu : 
      - 1. až 9. ročník – 1 hodina týdně
      - na prvním stupni hudební výchova prolíná všemi vyučovacími předměty.

 Organizační vymezení vyučovacího předmětu: 
      - výuka v 1. a 2. ročníku probíhá v kmenových třídách
      - od 3. ročníku probíhá výuka v odborné učebně hudební výchovy       

OPVK