Ekoškola - popis projektu

je mezinárodní program určený základním a středním školám. Jeho cílem je propojení teoretické výuky environmentální výchovy s praktickými kroky vedoucími k ekologicky šetrnému provozu školy.

Hlavní cíl programu

Žáci snižují ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšují prostředí ve škole i jejím okolí.

  

Dílčí cíle

   Znalosti:  Žák porozumí vybraným problémům životního prostředí v oblastech energie, vody, odpadů, prostředí školy, klimatických změn, dopravy a spotřebitelství, jejich důsledkům a příčinám a vztahu k němu samotnému.

 
   Dovednosti:  Při řešení těchto problémů žáci v týmu uplatňují postup: analýza stavu školy, plánování zlepšení současného stavu, realizace navržených opatření, vyhodnocení funkčnosti a efektivity změn.  Žáci informují o výsledcích své práce celou školu a šíří informace o ekologizaci školy navenek (do obce apod.).
 
   Postoje a jednání: Žáci jsou přesvědčeni o tom, že má smysl tyto problémy řešit, mohou je ovlivnit a do řešení se zapojit. Žáci považují školu za místo, které chtějí měnit tak, aby bylo příjemnější a ekologičtější. Žáci svým každodenním chováním naplňují ekologizační opatření ve škole. Žáci motivují a inspirují ostatní (rodiče, veřejnost).
 

            Témata Ekoškoly jsou: 

energie,
voda
odpady,
 
 prostředí školy
 
 doprava
 
 a šetrný spotřebitel.  
  

            Ekoškola se během uplynulých let téměř lavinovitě rozšiřovala po celém světě. Dnes program probíhá v 40 zemích z Evropy, Afriky, Jižní Ameriky, Asie a Oceánie  a účastní se ho kolem 20 000 škol. V každé zemi funguje jedna organizace jako národní koordinátor programu, která je zároveň členskou organizací FEE.

 V ČR je touto organizací Sdružení TEREZA www.terezanet.cz. Do programu Ekoškola www.ekoskola.cz je zapojeno 208 škol z celé ČR.                                 
   
Koordinátoři projektu Ekoškola Bystřice n. P., Nádražní 615:               
                        od roku 2006              Mgr. Dagmar Pivková,
                                                          Mgr. Hana Kopecká                                     
 
Technická podpora:

                        od roku 2006              Mgr. Marie Slámová   

Jak jsme postupovali?
            V programu pracujeme  pomocí metodiky „Sedmi kroků“:
                        1. Založili jsme si pracovní tým Ekoškoly.
                        2. Provedli jsme analýzu ekologického stavu školy.
                        3. Na základě provedené analýzy jsme vypracovali plán činností.
                        4. Celý průběh programu monitorujeme.
                        5. S tématy Ekoškoly se seznamujeme také při výuce.
                        6. Jako pracovní tým Ekoškoly se snažíme informovat
                            a spolupracovat uvnitř i vně školy.
                        7. Společně jsme si vytvořili vlastní Ekokodex.
  
Co program nabízí?
- možnost získat mezinárodní ocenění Ekoškola
- podněty pro školní vzdělávací program
- uznání a zviditelnění
- rozvoj spolupráce ve škole
- rozvoj vztahů s MěÚ a TS

 

 Historie

            Projekt Ekoškola patří mezi školní projekty s mimořádně kladným dopadem na školu i její okolí. Podporuje školy v zavádění celoškolní environmentální výchovy, v realizaci vlastních ekologických projektů a v jejich úsilí o ekologizaci školního provozu. Projekt podporuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Ministerstvo životního prostředí ČR.

 

            K účasti v projektu se ve školním roce 2004/2005 přihlásilo 68 škol z celé České republiky. Žáci a učitelé se mohli poměřit s předem stanovenými kritérii a po jejich splnění zažádat o titul Ekoškola roku.

Přehled kritérií:

1. Ekologická výchova (EVVO)

2. Ekologické hledisko – odpady, voda, energie, ...

3. Studenti jsou aktivní a rovnocennou složkou života školy a mají příležitost

    promlouvat k otázkám, které se jich týkají.

4. Škola umožňuje studentům účastnit se školních projektů, aktivit, terénních výzkumů

    a podobných činností, které obsahují nesporný vzdělávací potenciál a přesahují

    přitom klasický rámec výuky.

5. Škola je aktivní součástí života ve své lokalitě, spolupracuje s rodiči i širší

    veřejností a podílí se na řešení místních problémů.

 

 

            Slavnostní vyhlášení dne 23. 6. 2005 v aule budovy Univerzity Karlovy.

 

 

 

 

 

 

            Filosofie projektu Ekoškola se ztotožňuje s myšlenkou mezinárodní sítě Eco-Schools, do kterých jsou zapojeny školy po celém světě. Před několika dny TEREZA dovršila své úsilí začlenit do této sítě i Českou republiku a stala se jejím právoplatným členem. Znamená to, že projekt ve školním roce 2005/2006 už proběhne podle mezinárodních kritérií. České školy tak poprvé budou mít možnost získat mezinárodně platný titul, užívat jednotné logo a vlajku Ekoškol a otevřou se jim nové možnosti spolupráce se školami v zahraničí.

 

 

OPVK