Přírodopis

  

Předmět přírodopis je vyučován jako samostatný předmět v 6., 7., 8. a 9.ročníku, dvě hodiny týdně.

Předmět přírodopis úzce souvisí s ostatními předměty vzdělávací oblasti Člověk a příroda (chemie, fyzika, zeměpis).

Vzdělávání v předmětu přírodopis:

- směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o přírodu a přírodniny

- poskytuje žákům prostředky a metody pro hlubší porozumění přírodním faktům

- umožňuje poznat přírodu jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se

- podporuje vytváření otevřeného myšlení, kritického myšlení a logického uvažování

- učí aplikovat přírodovědné poznatky v praktickém životě

- vede k chápání podstatných souvislostí mezi stavem přírody a lidskou činností, závislosti člověka na přírodních zdrojích

- seznamuje žáka se stavbou živých organismů 

Formy a metody práce se užívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání:                  

- frontální výuka s demonstračními pomůckami

- skupinová práce (s využitím přírodnin, pracovních listů, odborné literatury)

- přírodovědné vycházky s pozorováním

- krátkodobé projekty

                

Odborná učebna:

Učíme se názorně fotosyntézu: jsme stromy a jsme zelení.


                      

Práce s interaktivní tabulí:

 

 

 

 

 

 

 

 

Přípravy na vyučování a zajímavé odkazy:

ČLOVĚK:

http://www.slepaanatomie.cz/

SAVCI:
sga.prf.jcu.cz/prirodoveda/index.php

www.savci.upol.cz/_uvod.htm

 

Příprava na vyučování:

prezentace 

PREZENTACE ... zde, žáci si zapisují stránky označené obrázkem tužky.

Příprava pro 8.A:
Kožní soustava - ŽLÁZY

Příprava pro 8.B:
Kůže a zdraví - samostatná práce

 

Opakování první pomoci:

  On-line příručka první pomoci - ZDE

 

Školní rok. ročník 2009-2010

8.ročník 

 

První pomoc          

Nepodceňujme první pomoc. Nevíme, kdy včasným a správným zásahem můžeme zachránit život někomu jinému, svým nejbližším nebo kdy ji budeme potřebovat sami.

Proto se každým rokem účastníme cyklu první pomoci určené pro 8. ročníky ZŠ, který pořádá kraj Vysočina ve spolupráci s Červeným křížem ve Žďáru nad Sázavou. Doplňuje tak náplň učiva v tomto školním roce- Biologii člověka. Žáci se mohou dozvědět nejenom teorii- povinnost ze zákona poskytnout první pomoc, ale hlavně si ji vyzkoušet  v praktických ukázkách jako je umělé dýchání v kombinaci s nepřímou masáží srdce u dítěte, dospělého nebo zraněného dát do správné stabilizační polohy. Cyklus je rozdělen do tří výukových bloků po třech vyučovacích hodinách. První jsme právě absolvovali 15.2. a 18.2. se třídami 8. A, B pod vedením zkušeného lektora pana Martínka.

                                                                                                                                              Hana Kopecká, učitelka Př

 

 

 

Biologická olympiáda:
Biologická olympiáda
 
Téma: „Ptáci“
 
 
Školní kolo: 2. 3. 2010
 
Kategorie D:              6. – 7. ročník
 
Umístění:          1.                L. Kotačková               7. B
                        2. – 3.              A. Kopecká                            6. A
                                               K. Fulnečková                         6. A
                        4. – 5.              F. Vrátný                                7. B
                                               V. Bartoš                                6. B
                        6.                     V. Macho                               7. A
                        7.                     K. Miková                              7. A
                        8. – 9.              K. Houdková                           6. A
                                               L. Musil                                  7. B
                        10.                   V. Černá                                6. A
                        11.                   D. Uhlíř                                  7. A
                        12.                   J. Smolík                                6. B
                        13.                   K. Matějka                             6. A
                        14.                   M. Střešňák                            6. A
 
 
 
 
 
Kategorie C:              8. – 9. ročník
 
Umístění:          1.                K. Vašová                     8. A
                        2.                     J. Juračka                         9. B
                        3.                     K. Havlíková                       8. B
                        4. – 5.              D. Dospíšilová                      8. B
                                               S. Pečinka                           9. B
                        6.                     R. Jarošová                         8. B
                        7.                     E. Svobodová                       8. A
                        8.                     J. Zika                                9. B
                        9.                     V. Dudek                             9. A
                        10.                   R. Švarc                                9. A
 

Okresní kolo: 

Kategorie C: Žďár nad Sázavou, 13. 4. 2010

Kateřina Vašová - 26.  místo (počet účastníků 41)

 

Kategorie D: Žďár nad Sázavou, 28. 4. 2010

Lucie Kotačková - 26.-27. místo (počet účastníků 47)

 

 

 Školní rok 2010-2011

 

Exkurze 9. ročníků

Mineralogická exkurze – Tišnov
 
            Ametyst, hematit, jantar, vltavín – tyto a mnoho dalších minerálů mohli vidět žáci
9. ročníků  na mineralogické exkurzi dne 5. 11. 2010 v Tišnově. Měla několik cílů, které vzhledem k pěknému podzimnímu počasí mohly být splněny.
            Exkurzi jsme zahájili v Podhoráckém muzeu v Předklášteří, kde jsme shlédli stálou výstavu minerálů pocházejících z Českomoravské nebo Brněnské vrchoviny. Druhým zastavením byl kopec Klucanina (410 m n. m.). Krásný pohled do širokého okolí Tišnova byl odměnou těm, kteří vystoupali až na rozhlednu.
            Pak už nás čekal Tišnov – nejprve prohlídka náměstí, později XXXV. ročník Mezinárodní podzimní expozice minerálů, které se účastní naši i zahraniční mineralogové a sběratelé. Žáci měli možnost vidět velké množství krásných, barevných a zajímavě zpracovaných minerálů, například do různých šperků. Téměř každý si nějakou drobnost zakoupil ať již pro sebe nebo pro radost někomu blízkému.
            Po celou dobu exkurze žáci sbírali indicie, které jim pomohly na závěr vyplnit test. Otázky se týkaly nejenom geologické stavby území, výskytu hornin, ale i zeměpisné polohy Tišnova, historie náměstí,… Jeden úkol čeká na žáky ještě ve škole, budou zpracovávat referát o minerálu svého znamení.
            A co na závěr? Již přemýšlíme o exkurzi na  příští školní rok, čím ji ještě doplnit, aby byla pro všechny co nejzajímavější.
                                                                                   Hana Kopecká, Marie Slámová         
                                                                                    

 

 

OPVK