Ekoškola - popis projektu
je mezinárodní program určený základním a středním školám. Jeho cílem je propojení teoretické výuky environmentální výchovy s praktickými kroky vedoucími k ekologicky šetrnému provozu školy.
Hlavní cíl programu
Žáci snižují ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšují prostředí ve škole i jejím okolí.
Dílčí cíle
Znalosti: Žák porozumí vybraným problémům životního prostředí v oblastech energie, vody, odpadů, prostředí školy, klimatických změn, dopravy a spotřebitelství, jejich důsledkům a příčinám a vztahu k němu samotnému.
Dovednosti: Při řešení těchto problémů žáci v týmu uplatňují postup: analýza stavu školy, plánování zlepšení současného stavu, realizace navržených opatření, vyhodnocení funkčnosti a efektivity změn. Žáci informují o výsledcích své práce celou školu a šíří informace o ekologizaci školy navenek (do obce apod.).
Postoje a jednání: Žáci jsou přesvědčeni o tom, že má smysl tyto problémy řešit, mohou je ovlivnit a do řešení se zapojit. Žáci považují školu za místo, které chtějí měnit tak, aby bylo příjemnější a ekologičtější. Žáci svým každodenním chováním naplňují ekologizační opatření ve škole. Žáci motivují a inspirují ostatní (rodiče, veřejnost).
Témata Ekoškoly jsou:
energie,
voda,
odpady,
prostředí školy,
doprava
a šetrný spotřebitel.
Ekoškola se během uplynulých let téměř lavinovitě rozšiřovala po celém světě. Dnes program probíhá v 40 zemích z Evropy, Afriky, Jižní Ameriky, Asie a Oceánie a účastní se ho kolem 20 000 škol. V každé zemi funguje jedna organizace jako národní koordinátor programu, která je zároveň členskou organizací FEE.
Koordinátoři projektu Ekoškola ZŠ Bystřice n. P., Nádražní 615:
od roku 2006 Mgr. Dagmar Pivková,
Mgr. Hana Kopecká
Technická podpora:
od roku 2006 Mgr. Marie Slámová
Jak jsme postupovali?
V programu pracujeme pomocí metodiky „Sedmi kroků“:
Co program nabízí?
- možnost získat mezinárodní ocenění Ekoškola
- podněty pro školní vzdělávací program
- uznání a zviditelnění
- rozvoj spolupráce ve škole
- rozvoj vztahů s MěÚ a TS
Historie
Projekt Ekoškola patří mezi školní projekty s mimořádně kladným dopadem na školu i její okolí. Podporuje školy v zavádění celoškolní environmentální výchovy, v realizaci vlastních ekologických projektů a v jejich úsilí o ekologizaci školního provozu. Projekt podporuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Ministerstvo životního prostředí ČR.

K účasti v projektu se ve školním roce 2004/2005 přihlásilo 68 škol z celé České republiky. Žáci a učitelé se mohli poměřit s předem stanovenými kritérii a po jejich splnění zažádat o titul Ekoškola roku.
Přehled kritérií:
1. Ekologická výchova (EVVO)
2. Ekologické hledisko – odpady, voda, energie, ...
3. Studenti jsou aktivní a rovnocennou složkou života školy a mají příležitost
promlouvat k otázkám, které se jich týkají.
4. Škola umožňuje studentům účastnit se školních projektů, aktivit, terénních výzkumů
a podobných činností, které obsahují nesporný vzdělávací potenciál a přesahují
přitom klasický rámec výuky.
5. Škola je aktivní součástí života ve své lokalitě, spolupracuje s rodiči i širší
veřejností a podílí se na řešení místních problémů.

Slavnostní vyhlášení dne 23. 6. 2005 v aule budovy Univerzity Karlovy.


Filosofie projektu Ekoškola se ztotožňuje s myšlenkou mezinárodní sítě Eco-Schools, do kterých jsou zapojeny školy po celém světě. Před několika dny TEREZA dovršila své úsilí začlenit do této sítě i Českou republiku a stala se jejím právoplatným členem. Znamená to, že projekt ve školním roce 2005/2006 už proběhne podle mezinárodních kritérií. České školy tak poprvé budou mít možnost získat mezinárodně platný titul, užívat jednotné logo a vlajku Ekoškol a otevřou se jim nové možnosti spolupráce se školami v zahraničí.